O situație fără precedent a fost raportată la Palatul Cotroceni. Președintele Nicușor Dan a sesizat Curtea Constituțională referitor la o lege adoptată în 2018, care nu a fost promulgată până în prezent.
Proiectul legislativ a fost trimis la Cotroceni în iunie 2020, în timpul mandatului fostului președinte Klaus Iohannis, dar a rămas blocat, conform unui anunț oficial al Administrației Prezidențiale.
Ce lege a fost redescoperită după cinci ani
Este vorba despre Legea pentru completarea art. III din Legea nr. 72/2011, care modifică și completează Legea nr. 45/2009, reglementând organizarea și funcționarea Academiei de Științe Agricole și Silvice „Gheorghe Ionescu-Șișești” și sistemul de cercetare-dezvoltare în domeniile agriculturii, silviculturii și industriei alimentare.
„La data de 22 iunie 2020, Parlamentul României a trimis Președintelui României, pentru promulgare, Legea pentru completarea art. III din Legea nr. 72/2011 (…)”, a comunicat Administrația Prezidențială.
Cine a inițiat legea și de ce a fost contestată
Inițiativa legislativă a fost propusă de foști parlamentari PSD, Doina Silistru și Alexandru Stănescu, care nu mai activează în legislativ.
În 2020, Klaus Iohannis a solicitat reexaminarea legii, dar Parlamentul a adoptat din nou textul în aceeași formă, ignorând observațiile sale.
Această practică a fost întâlnită și anterior în decizii similare ale Curții Constituționale, precum Decizia nr. 536/2016 sau Decizia nr. 442/2015, unde legi contestate după respingerea reexaminării au fost declarate neconstituționale.
Ce a transmis Administrația Prezidențială
Administrația Prezidențială a subliniat că sesizarea președintelui Nicușor Dan este complet constituțională, făcând referire la numeroase precedente jurisprudențiale:
„Președintele României a sesizat Curtea Constituțională după ce anterior a formulat o cerere de reexaminare a legii, iar Parlamentul a respins această cerere, adoptând legea în forma inițială.”
„În situații similare, prin decizii precum nr. 183/2014, nr. 536/2016 sau nr. 32/2018, Curtea a considerat că sesizarea Președintelui este admisibilă și poate analiza motivele de neconstituționalitate intrinsecă.”
Documentul oficial indică faptul că, conform articolului 146 lit. a) din Constituție și prevederilor Legii nr. 47/1992 privind organizarea CCR, președintele are dreptul de a contesta o lege adoptată, dar nepromulgată încă, chiar și după o perioadă îndelungată.
De ce a sesizat Nicușor Dan Curtea Constituțională
Potrivit Administrației Prezidențiale, sesizarea a fost înaintată pentru a clarifica statutul constituțional al unei legi mai vechi, care nu a fost nici promulgată, nici respinsă definitiv.
Astfel, gestul lui Nicușor Dan marchează prima ocazie în care un președinte reia o lege veche de cinci ani pentru a o supune judecății Curții Constituționale.
Ce semnificație politică are această mișcare
Decizia lui Nicușor Dan este interpretată de analiști ca un gest simbolic de distanțare față de fostul mandat prezidențial al lui Klaus Iohannis.
Prin această acțiune, noul președinte transmite un mesaj de transparență, legalitate și respect pentru controlul constituțional, reafirmând rolul activ al instituției prezidențiale în procesul legislativ.
Este prima dată când un președinte reactivează o lege „uitată” de ani de zile la Cotroceni și solicită Curții Constituționale să se pronunțe asupra validității acesteia.
