O rețea de firme din Letonia, Lituania și Estonia a sprijinit tancurile Rusiei pentru a ocoli sancțiunile occidentale.

- Advertisement -

O investigație realizată de postul public de televiziune din Lituania, LRT, a scos la iveală o rețea complexă de companii din Letonia, Lituania și Estonia, denumită Fast Bunkering, care a avut un rol crucial în aprovizionarea cu combustibil a tancurilor din așa-zisa „flotă fantomă” a Rusiei. Între iunie 2024 și martie 2025, această rețea a alimentat 177 de petroliere în Marea Baltică, multe dintre acestea având legături directe cu porturi rusești. Aceasta descoperire ridică semne de întrebare cu privire la implicarea și responsabilitatea companiilor din regiune în facilitarea activităților economice ilegale sau necontrolate.

Analistul Anatolii Kravtsev a evidențiat un aspect alarmant legat de aceste tancuri, menționând faptul că multe dintre ele nu dețineau asigurare din partea membrilor International Group of P&I Clubs. Această lipsă de asigurare sugerează o potențială evaziune a responsabilităților legale și a normelor internaționale în domeniu. Proprietarii acestor tancuri erau înregistrați în jurisdicții care nu respectă sancțiunile internaționale, ceea ce complică și mai mult atât urmărirea acestora, cât și aplicarea sancțiunilor. Deși, la momentul realimentării, tancurile nu erau sub incidența sancțiunilor, multe dintre ele au fost ulterior incluse pe listele de sancțiuni impuse de Uniunea Europeană și Statele Unite.

În plus, o altă investigație a relevat legături surprinzătoare între rețeaua de aprovizionare și o companie de asigurări din Noua Zeelandă, Maritime Mutual. Aceasta a fost acuzată de facilitarea transportului de petrol provenit din Rusia și Iran, fiind acum sub investigație din partea autorităților pentru posibile încălcări ale sancțiunilor internaționale. Aceste fapte sugerează că, deși regimul sancțiunilor a fost intensificat în ultimele luni, există încă multe lacune și că strategii inovatoare de ocolire a legilor sunt folosite de unele companii.

În acest context, problema securității maritime și a respectării sancțiunilor devine din ce în ce mai complexă. Buletinele informațiilor din acest domeniu sunt esențiale pentru a menține un control eficient asupra activităților comerciale legate de combustibil, mai ales cele legate de regimul rus. Cooperarea între statele din regiune este imperativă pentru a identifica și a contracara eficient aceste rețele, care profită de lacunele legislative și de lipsa de cooperare internațională.

- Advertisement -

Cu toate acestea, descoperirile făcute de LRT subliniază nevoia de reglementări mai stricte și de monitorizare mai atentă a companiilor implicate în transportul și aprovizionarea cu combustibil, pentru a preveni sprijinul indirect al regimurilor sancționate. Această situație ridică întrebări importante despre responsabilitatea companiilor și despre cum pot fi acestea trase la răspundere pentru acțiunile lor, în contextul unei lumi în continuă schimbare, afectată de conflicte geopolitice.