Dacă duminica viitoare ar avea loc alegeri prezidențiale, George Simion și Victor Ponta ar fi principalii candidați cu cele mai mari șanse de a avansa în turul al doilea, conform celui mai recent sondaj realizat de Sociopol. Acest sondaj este și primul efectuat după începerea campaniei electorale.
Rezultatele rămân constante comparativ cu sondajele anterioare.
Directorul Sociopol, Mirel Palada, a declarat la România TV că datele obținute în acest sondaj sunt similare cu cele din ultimele două săptămâni. El a subliniat că tendințele politice sunt deja bine stabilite, iar modificări semnificative în preferințele alegătorilor sunt puțin probabile în curând.
„Rezultatele sunt asemănătoare cu cele pe care le-am măsurat săptămâna trecută și acum două săptămâni. Comportamentul politic a început să se contureze. Simion este confortabil pe prima poziție, în timp ce Ponta, pe locul doi, beneficiază atât de votul PSD, cât și de o componentă din baza suveranistă. El este singurul candidat care, în turul 1, depășește 20% pentru a avansa în turul 2.”
În ceea ce-l privește pe Nicușor Dan, acesta se confruntă cu un impact negativ din cauza suportului scăzut din partea electoratului progresist. Potrivit sociologului, acest segment a suferit o înfrângere semnificativă la scrutinul anterior și acum este împărțit între mai mulți candidați.
„Nicușor Dan este tras în jos de baza care-l sprijină, bazinul progresist, care a trecut printr-un eșec în alegerile anterioare. În plus, acest bazin este împărțit cu Elena Lasconi, care obține 10%.”
Crin Antonescu se află într-o situație similară cu cea a lui Cătălin Cîrstoiu, deoarece candidatul rezultat din alianța PSD-PNL nu este perceput ca aparținând vreuneia dintre grupuri. Această confuzie duce la dispersarea voturilor către alți candidați.
„Crin Antonescu intră într-o logică similară cu cea a lui Cătălin Cârstoiu. Se pare că alianța PSD-PNL a rămas ancorată într-un candidat care nu este nici al PSD, nici al PNL. O parte din votanții lor se vor orienta către Nicușor Dan, iar alții către Ponta. Aproape două treimi din pesediști votează cu Ponta.”
Referitor la Elena Lasconi, ea reușește să mențină un nucleu fidel de alegători, în pofida fragmentării șcenei progresiste.
„Elena Lasconi are în continuare un electorat loial; mulți dintre votanți nu au uitat că Lasconi a reușit să ajungă, în decembrie, în turul 3 cu Georgescu și, din această cauză, rămân fideli.”
În cazul în care Victor Ponta și George Simion avansează în turul doi al alegerilor prezidențiale, sondajul sugerează o victorie clară pentru Ponta. Sociologul Mirel Palada explică acest rezultat prin loialitatea electoratului PSD, care ar fi înclinat să susțină un candidat din rândul partidului propriu.
„România are 4 bazine electorale. Cel mai semnificativ bazin este cel al pesediștilor. Dacă Ponta ajunge în turul 2, atunci pesediștii vor fi motivați să voteze pentru candidatul lor.”
Pe de altă parte, dacă Simion s-ar confrunta în turul doi cu un reprezentant al curentului progresist, cum ar fi Nicușor Dan sau Elena Lasconi, liderul AUR ar avea șanse mai mari de victorie. Această explicație provine tot de la directorul Sociopol, care afirmă că orientarea ideologică a alegătorilor PSD este mai apropiată de cea a suveraniștilor decât de cea a progresiștilor.
„Dacă un progresist intră, atunci pesediștii, care au o structură ideologică mai apropiată de suveraniștii lui Simion, îl vor vota pe Simion.”
Participarea la vot este estimată la 54% din totalul populației, conform aceluiași sondaj. Dintre aceștia, foarte puțini sunt indeciși, în timp ce restul până la 100% din acel procent sunt persoane care au decis deja să nu se prezinte la vot.
„Cei pe care-i identificăm că vin la vot reprezintă 54% din întreaga populație. Din acest procent, există puțini indeciși. Restul, până la 100% din cei 54%, sunt non-votanți. Multe persoane nu se prezintă la vot, iar cei indeciși sunt foarte puțini.”
În ceea ce privește evoluția campaniei electorale până la ziua alegerilor, Mirel Palada nu preconizează schimbări semnificative. Motivul principal: apropierea Paștelui, care va distrage atenția oamenilor de la politică către activitățile specifice acestei perioade.
„Indiferent cât de intensă ar deveni comunicarea politică, oamenii tend să se concentreze mai degrabă pe latura spirituală a Paștelui. Știm cât de aglomerată devine perioada aceasta.”
Același efect se va resimți și în rândul activiștilor de partid, care, în loc să participe activ la campanie, vor prefera să se ocupe de propriile pregătiri pentru sărbători.
„Nu doar electoratul va fi mai ocupat, dar și activiștii vor deveni mai greu accesibili; în loc să împartă pliante, vor prefera să se concentreze pe propriul Paște. Astfel, asistăm la o diminuare a eficienței campaniei electorale din ambele părți.”
Absolvent al FJSC în anul 2014, am scris pentru mai multe publicații de renume din România.