Creierul uman poate acționa uneori foarte ciudat! Ne face să ne comportăm irațional, să credem în prostii totale și chiar ne putem schimba amintirile. Cu toate acestea, fiecare decizie pe care o luăm este luată dintr-un motiv. Deci, exact ce anume determină alegerile pe care le faceți?
Străinii pot influența comportamentul unei persoane
Totul se referă la teoria Zajonc ( facilitare socială ). Puteți să vă plimbați într-un tricou vechi rupt acasă, dar să acționați ca o doamnă în public. Cu toate acestea, comportamentul unei persoane depinde nu numai de compania sa, ci și de numărul martorilor de care este înconjurat într-un anumit moment. De exemplu, este posibil ca un bărbat să renunțe la locul său într-un autobuz public pentru a impresiona o doamnă.
Datorită interesului unei persoane pentru un experiment, acestea s-ar putea comporta diferit.
Efectul Hawthorne se aplică aici. Un nou mediu are o modalitate de a stârni interesul nostru pentru un experiment sau eveniment, făcându-ne să ne comportăm diferit, să acționăm mai harnic și mai loial și să oferim un rezultat fals pozitiv. De exemplu, într-un supermarket, să zicem că vi se oferă să gustați o pastă de pește cu o aromă nouă și să completați un chestionar. Puteți să-i dați o notă mare la magazin, dar acasă, vă dați seama că nu este nimic special în acest sens.
Cum să evite să fii prins? Încercați să gândiți clar și critic. Răspunsul la un sondaj sau la un experiment nu vă obligă să acordați cea mai mare notă doar pentru că ați fost ales să participați ca expert.
Oamenii își amintesc sarcinile neterminate mai bine decât cele terminate.
Efectul Zeigarnik se aplică aici. O persoană are mai multe șanse să-și amintească lucruri sau acțiuni care încă nu au fost finalizate. De exemplu, un ospătar își amintește despre comanda dvs. până când vă aduce acest lucru și după aceea, își mută atenția către alți oaspeți. Este similar cu a face o vânzare pentru o femeie care a ales deja o rochie de mireasă în altă parte – nu isi va aminti rochiile pe care i le-ai arătat.
Cum să evite să fii prins? Este mai bine să terminați tot ceea ce faceți pentru a evita să vă blocați în amintiri. Măcar termină-l în cap. Te va ajuta să ții picioarele pe pământ și să nu te mai întrebi „Ce-ar fi dacă …”
Oamenii cumpără lucruri scumpe în mod propus
Este efectul Veblen – o cerere nejustificată din punct de vedere economic pentru produse scumpe. Acest efect este adesea observat în rândul tinerilor cărora le pasă de păstrarea statutului lor social. Produsele sau mărfurile cu reduceri care sunt la vânzare sunt considerate ca fiind defecte.
Cum să evite să fii prins? Luați în considerare să fiți surprinși în acest sens dacă căutați cea mai nouă geantă Gucci sau o călătorie în Europa doar pentru a crea o altă postare bună pe Instagram. Când cumpărați un alt lucru scump, întrebați-vă: „plătiți pentru prestigiu social de înaltă calitate?”
Oamenii tind să îi placă pe cei care greșesc.
Acesta este un exemplu al efectului pratfall . Persoanele care fac greșeli și par amuzante tind să fie mai atrăgătoare pentru noi. Perfecțiunea ne ține la distanță și poate fi chiar iritantă.
Cum să evite să fii prins? Nu-ți fie teamă să arăți stângace sau să acționezi prost – aceste lucruri te fac de fapt mai atractiv! În plus, este mult mai ușor să întâlnim oameni atunci când suntem noi înșine autentici decât atunci când acționăm ca regine și regi.
Oamenii supraestimează cantitatea de atenție pe care o primesc.
Efectul reflectorilor da senzația că ești privit și că oamenii observă toate greșelile tale. Dacă o femeie a uitat să aplice rimel pe un ochi, va fi sigură că toată lumea din jurul ei o va observa și va râde de ea. O echipă de psihologi de la Universitatea Cornell a cerut unui grup de oameni să poarte un tricou cu un imprimeu prost și să numere numărul de persoane care l-au observat. Au numărat în mod fals de două ori mai multe persoane decât numărul real de persoane care au observat tipăritul.
Cum să evite să fii prins? Oamenii observă greșelile noastre mult mai puțin decât credem. Dacă aveți o pată pe cămașă, nu vă lăsați prea mult pe ea. Gândiți-vă doar la cât de des observați vreodată greșelile altor oameni … nu se întâmplă prea des.
Cu cât sunt mai mulți oameni care te înconjoară, cu atât mai puțin probabil cineva va încerca să te ajute atunci când ai nevoie.
Efectul bystander se aplică aici. Cu cât sunt mai mulți oameni care înconjoară o persoană care are nevoie de ajutor, cu atât mai puțin probabil va ajuta unul dintre ei. Dacă există o mulțime de oameni într-un singur loc, fiecare dintre ele este probabil să creadă că altcineva va ajuta. Prin urmare, nimeni nu ajută.
Cum să evite să fii prins? Dacă dintr-o dată vă simțiți rău într-un loc public, nu chemați întreaga mulțime. În schimb, cereți unei persoane specifice să vă ajute. În acest fel vei avea o șansă mai bună de a fi auzit.